![]() |
Templom az argentin tanyavilágban |
Időről időre végigfut a szenzáció a hírgyárak kifinomult idegein, hogy áldozatkész kutatók olyan népcsoportokat találtak Afrika vagy
Ázsia esőerdőiben-pusztáin, amelyek őszinte hittel vallják: őseik magyar
földről érkeztek valaha. Fekete bőrűek, „ferde szeműek”, turbánosak vagy
jurtalakó nomádok, egyre megy: magyar mindenütt van, csak föl kell fedezni… A lelkesedés
aztán gyorsan lelohad, amint kiderül: többnyire játékos kedvű médiahackerek
tesztjéről van szó, amely azt puhatolja, mennyire ostobák a szerkesztők és a
hírfogyasztók, és mi a bulvárnak és a kacsának az a mélypontja, amelyet még
képesek vagyunk befogadni.
Ez egyfelől remek szórakozás lehet egyeseknek, másfelől felelőtlen
dezinformálás: mi van akkor, ha történetesen tényleg léteznek – akár Afrikában,
akár Ázsiában, de még talán Európában is – olyan közösségek, amelyeknek
eredetmondáiban ott lappangunk mi is. A hülye hírek csokra elfedi a létező dilemmákat,
megszégyenít bizonyos kérdésfeltevéseket, mert már eleve a blődli kategóriájába
sorolja őket. Pedig itt van a szemünk előtt számtalan példa, hogyan képesek
magyarságukat, azonosságtudatukat és honvágyukat megőrizni sok nemzedéken
keresztül azok is, akik csak szüleik meséiből értesültek az őshazáról.
![]() |
Chacói magyarok kártyáznak – magyar kártyával |
Lukács Csaba kollégám a napokban ilyen mesét „hozott haza”. Egy
idős asszony és férfi személyében mutatva meg, hogy a külső magyarság határai
elképesztő távolságban húzódnak mai szállásterületünktől. Tudtuk persze, hogy a
kitántorgás, az amerikázás micsoda drámai sorsokat rejt, és hogy a hazafelé
csillogó sikerek mennyi kudarcot lepleznek. Tudtuk azt is, hogyan nyelte el a
nagy „kohó” a magyarokat, és hogy ma már nagyon sokan csak angolszász módival
kiejtett nevükben őrzik eredetüket. Ám hogy voltak olyan csoportjaink, amelyek
legkeservesebb osztályrészük ellenére – vagy éppen azért – hihetetlen eltökéltséggel
maradtak azok, amik, büszkén és vágyakozva, azt nem sűrűn szokás emlegetni.
![]() |
Hazai sütemények mestere, Szalma Gizella otthonában |
Lukács Csaba olyan bugyrában járt Argentínának, amely csak
hátborzongató ponyvaregényekben szerepelhetne. A kitántorgók egyik csoportját
ugyanis a múlt századfordulón remek ígéretekkel csalták Latin-Amerika
dzsungelpoklába, ahol az első nemzedék szinte foggal-körömmel, neolitikus
módszerekkel törte föl a dzsungelt. Skorpiók, gyorsan ölő mérges kígyók, pingpongasztal
nagyságú pókok és gyötrő párás hőség birodalmában kellett életben maradniuk az
eltérített magyaroknak – az első nemzedék gyakorlatilag el is süllyedt a
feltört föld mocsarában. A következő már a frissen telepített gyapotföldeken
görnyedt, hogy az utánuk jövők afféle tisztes és dolgos szegénységben
tengethessék mindennapjaikat – de már nem föltétlenül élet-halál harcot
folytatva.
![]() |
Botka Gyula |
Villa Angela városkából és Coronel Du Graty falu
tanyavilágából, Chacóból, Argentína legnyomorúságosabb tartományából, valóban
az Isten háta mögül hozta haza Lukács Csaba Szalma Gizellát és Botka Gyulát, egy
kicsiny magyar közösség képviselőit, akik meglátogatták rokonaikat, és Botka
egy marék földet is hozott édesapja szülőfaluja, Pácin temetőjéből, nagyapja
sírjáról. Nem volt bulvárfölhajtás, nem volt melldöngető öndicséret, mint más
korábbi esetekben (az „utolsó” magyar hadifogolyra gondolok többek között), de
egy egész ország láthatta-láthatja, milyen erőt és lelkiséget jelenthet az, ha
valaki a feltört dzsungelek földjén is, elmondhatatlanul idegen és ellenséges
közegben, sok nemzedék távolságában is képes megőrizni, amit meg kell.
Ennyi. Ezt tessék meghackelni!
![]() |
Magyarországon |
Fotók: Lukács Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése